In Artikels

Bij elk conflict in handelszaken zijn er meerdere mogelijkheden om tot een oplossing te komen. In het meest gunstige geval komen de verschillende partijen onderling tot een oplossing.
Spijtig genoeg is dat niet altijd mogelijk en dan zijn er nog 2 opties: via een advocaat of via een bemiddelaar.

Uiteraard hangt aan elke keuze een prijskaartje en termijn vast om tot een oplossing te komen. En daar zit wel wat verschil op.

Naast deze redenen, zijn er nog enkele die terug komen als gevraagd wordt waarom en hoe ondernemers kiezen voor bemiddeling bij mij.

De aloude mond-aan-mond reclame doet zijn werk.
Andere partijen die tevreden terugblikken op hun eigen parcours zijn de mijn ambassadeurs.

De beschikbaarheid van de bemiddelaar is blijkbaar ook een troef.
Geen lange wachttijden, flexibele werkuren en makkelijk te contacteren,  zijn belangrijke elementen. Het maakt het mogelijk om sneller tot een oplossing te komen.

Het bemiddelingstraject werkt niet louter oplossingsgericht maar geeft ook nieuwe inzichten en kans op een andere manier van communicatie. De structuur en eenvoud van een traject brengt rust. Elke partij weet van bij de start wat de verschillende fasen zijn van het traject. En het gemeenschappelijk doel om tot een oplossing te komen, draagt bij aan het vlot verloop.

De aanwezigheid van een bemiddelaar geeft een beschermend gevoel en spoort aan tot meer openheid of zelfs kwetsbaarheid. De partijen appreciëren ook dat de bemiddelaar iets maar niet alles van hun dossier kent of weet. Het gesprek primeert.
Als buitenstaander leidt de bemiddelaar het gesprek zodat men niet afdwaalt en op een zijspoor geraakt.

Kortom, voor veel ondernemers is de stap naar een advocaat een stap te ver. En bemiddelaar kan dan de partijen samenbrengen en hen begeleiden naar een oplossing.

Het bovenstaande is gebaseerd op mijn eigen ervaring en de feedback die ik van klanten gekregen heb.

Recent Posts